Zet jouw sollicitatiegesprek op z’n kop
en overtuig met de STARMETHODE
Als je op je kop staat ziet iedereen meteen dat jij op je kop kunt staan. Dat is lekker duidelijk. En duidelijkheid is wel zo handig in een sollicitatiegesprek. Je vertelt over jouw competentie, en je levert meteen het bewijs.
Maar hoe ga jij ‘zittend bewijzen’ dat je, bijvoorbeeld, verantwoordelijkheidsgevoel hebt, sociaal en analytisch bent. Tsja?
Hoe bewijs je een competentie die niet fysiek aantoonbaar is?
Gebruik de STARmethode!
S Wat was de Situatie?
T Wat was jouw Taak?
A Welke Actie heb je ondernomen?
R Wat was het Resultaat?
Voorbeeld
Ik ben klantvriendelijk en ik kan goed omgaan met diverse vragen van klanten;
Situatie | Wat was de situatie en wanneer? | In 2016 werkte ik als verkoper bij een drogist in Tilburg. Ik was verantwoordelijk voor advisering van medicijnen, verkoop en ook klachtafhandeling. Op een dag kwam een klant een doos medicijnen terugbrengen. De klant gaf aan dat medicijnen niet goed werkten, ze had een aantal pillen gebruikt, zonder gewenst resultaat. Ze wilde graag haar geld terug. |
Taak | Wat waren je taken? | Het was mijn taak om met de klant in gesprek te gaan. En haar te vertellen dat ze geen geld terug kon krijgen van geopende medicijnen. De klant reageerde luidruchtig waardoor ook andere klanten betrokken werden bij het gesprek. |
Activiteiten | Wat waren je acties, wat heb je gezegd of gedaan? | Ik ben rustig gebleven. En ik heb even vriendelijk geknikt naar de andere klanten. Ik heb de klant verteld dat ik het vervelend vond dat de medicijnen niet goed werkten. En dat ik hoopte dat ze snel, wellicht via de huisarts, een oplossing zou vinden voor haar probleem. Ook heb ik uitgelegd dat ik een geopend doosje medicijnen niet kan doorverkopen. |
Resultaat | Wat was het resultaat van je acties? | Mevrouw werd wat rustiger en vertelde me dat ze inmiddels via de huisarts was doorverwezen naar het ziekenhuis. Ze gaf aan dat ze inderdaad baalde van haar pijnklachten. Ze begreep dat ze geen geld terug kreeg. Mevrouw is zonder verdere bijzonderheden daarna weer weg gegaan. De andere klanten hebben verder geen hinder ondervonden. |
Voorbeeld 2
S In 2017 werkte ik als beveiliger / balie medewerker. Ik was samen met een collega verantwoordelijk voor de planning, ontvangen van gasten en de telefoonlijn. Doorgaans moesten we samen flink doorwerken om al het werk af te krijgen. Op een dag meldde mijn collega zich ziek.
T Tijdens zijn ziekmelding ( van een week ) heb ik mijn eigen werk afgemaakt en heb ik een groot aantal taken van mijn zieke collega overgenomen.
A Ik heb een overzicht van alle werkzaamheden gemaakt en deze lijst dagelijks goed bewaakt. Ook van de taken die ik niet over kon nemen, heb ik een overzicht gemaakt. Naar de klanten en naar collega’s toe ben ik steeds rustig en gastvrij gebleven.
R De klanten hebben niet lang moeten wachten aan de balie. Ik heb alle mails en telefoontjes pragmatisch afgehandeld. En aan het eind van de week kreeg ik een compliment ‘ wat fijn dat jij er deze week was’.
Toen mijn collega na een week weer terug kwam werken, was hij blij dat ik zijn werk zo goed heb overgenomen. Hij kon zonder achterstand weer terug aan het werk.
Prettige bijkomstigheid is als je een voorbeeld benoemt, er automatisch andere kwaliteiten bijkomen.
Een succes is altijd de optelsom van meerdere kwaliteiten.
Ga je op sollicitatiegesprek? Werk twee voorbeelden goed uit en je hebt de basis van het sollicitatiegesprek te pakken.
Overigens kan ik het je van harte aanbevelen om in een gesprek eens op je kop te gaan staan.